Hei Tomas.
Jeg er klar over din lille applikasjon
Livetracker? ) som fikk en del tilhengere under Extremsportveko blant annet. Men den fikk jeg ikke til å fungere for meg. Og selv om den også har sine gode funksjoner tror jeg det er lurt av piloter i Europa, og i hvert fall innenfor Norge, og enes om å benytte samme system. Og jeg mener vi bør samles rundt
Leonardo Live http://www.livetrack24.com/ . Jeg listet jo opp noen av egenskapene til denne i åpningsinnlegget mitt. I tillegg kan jeg ta med;
- Den er gratis å komme i gang med, og gratis i bruk. Den viser trackloggen på et kart og ikke kun det siste punktet på trackloggen. Den lar seg ikke stoppe av å være utenfor dekning en periode. Kommer den i kontakt med nettet forsøker den igjen på nytt.
Synes det var noe vanskelig å sette den opp første gangen . Litt svak brukerveiledning. Fikk det til etter litt knoting, og 4 omstarter av telefonen. Men deretter har den fungert knirkefritt.
Kort om noen av de andre jeg har testet ut litt;
Google Latitude Fordeler; Gratis, fungerer på flere plattformer (men ikke iPhone), kan i innendørsområder i byer og lignende fungere ved å benytte antenneinformasjon som back-up for GPS signaler. Ekstremt enkel å spore på telefonen din, blant de vennene du er koblet sammen med.
Ulemper; Legger ikke igjen tracklog, kun enkeltposisjonen på hvor du sist var. Vanskelig å spore på internett, selv om dette egentlig skal fungere. Viser ikke høyde. Gir helt håpløse posisjoner når først GPS dekningen er borte en liten stund.
http://www.viewranger.com/ Fordeler; Fungerer på flere plattformer. Har glimrende kartfunksjoner for Norge. 1:50.000 kartene til Statens Kartverk ligger bak. Du kan benytte den til å se navnene på fjellene rundt deg når du har landet. Den har en grei ”Buddy” locator, blant de av dine venner som du er koblet sammen med, og som bruker samme applikasjon. Posisjonen din kan gjøres synlig på nett. (Med litt plunder) Gratis i bruk (men ikke i innkjøp). Kan profesjonaliseres og kan varsle redningstjenester hvis du setter den opp korrekt (trur eg).
Ulemper; Koster en del peeng i innkjøp. Må ikke koste så mye, men noe må du betale for å komme i gang. Selv kjøpte jeg kart for en stor del av Sør-Norge og betalte vel 700 kroner for disse. Viser kun de siste fem posisjonene på kartet. Er ikke laget for flyving. Gir ingen samlet oversikt over alle som har fløyet fra samme sted som deg hvis du ikke er koblet mot de.
Denne er forresten min absolutte favoritt på sykkel, skogsturer, kiting og toppturer. Anbefales til sitt bruk, hvis du har 3 tommers skjerm på mobilen. Knuser alt jeg har sett fra Garmin så langt i hvert fall.
http://www.gpsed.com/Fungerer litt av og på. Har opplevd en krasjer og at den detter bort hvis noen ringer meg, eller den ikke har dekning over lengre periode.
Nokia Sports Tracker, og lignende applikasjoner for iPhone og andre.
Testet noen av disse. De har ulike funksjoner. Generelt er min vurdering at de vil fungere dårlig for paraglidingmiljøet.
www.tracklog.orgDette er en liten applikasjon Stein-Tore Erdal har laget. Bruker minimalt med minne, og fungerer så vidt jeg vet kun på Symbian plattform. Viser tracklog på Googles kart. Har krasjet på både min og Stein-Tore sin Nokia N97, og vi vet ikke hvorfor vi ikke får den i gang igjen. Fungerer greit selv om den har mistet dekningen en stund. Gikk stabilt og godt i starten. Gratis.
Avslutningsvis må jeg si at jeg er stor tilhenger av å bruke et system som mange benytter, for da har vi større ressurser til å holde systemene oppdatert, lage applikasjoner for nye telefonmodeller , operativsystemer osv.