Who's Online
16 Registered (Aleksander Wiik, Arild-J, Audun Tvedt, Henning, Henri, ingar melby, Jon Fjelldal, larsenv, NESENGMO, Pgstein, Rolf Dale, Silverbullet, SondreMN, stigs, Yellowbird™, Øystein Ro), 88 Guests and 28 Spiders online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
September
M Tu W Th F Sa Su
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
Shout Box

Forum Stats
1718 Members
15 Forums
7017 Topics
30892 Posts

Max Online: 358 @ 21/06/2010 00:45
Search

Top Posters
Pål H R 1273
Yellowbird™ 659
nicolay 596
Jorgie 501
Geir Dyvik 500
Newest Members
Arnstein Moen, Trond Halvorsen., Geir-Ove Briks, terjeaae, Lasse Brakstad
1718 Registered Users
Page 1 of 3 1 2 3 >
Topic Options
Rate This Topic
#30539 - 21/06/2010 20:46 Ulykke i Jotunheimen - La oss alle benytte Leonardo Live
OysteinWalle Pålogget
Medlem

Registered: 15/10/2000
Loc: Hemsedal, Buskerud, Norway. Ku...
Hei kjære venner.

Først håper jeg inderlig på god bedring til vår tyske venn.
NRK - Tysker skadet i Smådalen

Dernest vil jeg fremme et forslag om at vi gjør noen grep sammen for å sikre oss bedre når vi flyr.
1. Vi må alle benytte et automatisk online tracklog system når vi flyr. Det finnes mange, og jeg har prøvd 5-6 forskjellige. Det beste er om vi alle kan enes om et system, og også benytte dette i NC og Nordisk. La oss legge det inn i regelverket for NCen kanskje? Men enn så lenge jeg synes vi skal gjøre som Mikael Ulstrup. Fly griselangt (135 km? i dag 21. juni 2010) Gratulerer! og logge det hele med Leonardo Live!

2. Alle må sikre seg at minst en person følger med på trackloggen din når du flyr.

Leonard Live støtter iPhone, Android, Windows Mobile og alle Javabaserte telefoner som f. eks. Nokia Navigator. God støtte via Bluetooth for de som ikke har GPS i telefonen, men som har Bluetooth i GPSen sin. Fine funksjoner for å søke på nett både via ordinert internett, og egne webapplikasjoner for bruk fra mobiltelefon. Lett ås e på google maps hvor piloten har landet. Støtte for sending av SMS på gitte intervaller og støtte for sending av retrievemeldinger dersom en ønsker det. Enkelt å se på loggen om den fortsatt er live, om piloten ikke beveger seg, eller ber om hjelp. Og enkelt å se om piloten har kvittert ferdig loggen etter flyturen. Og dermed sagt; "Alt vel".

Se mer på Leonardo Live - www.livetrack24.com

Redigert av OysteinWalle (21/06/2010 20:59)

#30550 - 22/06/2010 09:59 Re: Ulykke i Jotunheimen - La oss alle benytte Leonardo Live [Re: OysteinWalle]
Oyro Pålogget
Junior medlem

Registered: 20/09/2005
Loc: Viggja
Jeg har bestilt meg denne for å ha med som sikkerhet både under flyging og turer i fjellet i områder uten mobildekning:

http://www.findmespot.eu/en/

Koster noen kroner i året å abbonere på tjenesten.

#30552 - 22/06/2010 12:46 Re: Ulykke i Jotunheimen - La oss alle benytte Leonardo Live [Re: Oyro]
Reiten Pålogget
Medlem
**

Registered: 08/03/2002
Loc: Trondheim
Skal vi ikke bare like godt fly med radar, transponder, ferdsskriver, blits-lanterner og nattbriller i samma slengen da????

Jeg er ikke interessert i at alle skal kunne vite hvor jeg er til alle døgnets tider. Jeg ser overhode ingen som helst grunn til at dette burde bli påbudt i noen sammenheng. Jeg ser helle ingen grunn til at jeg skal drive å mase på andre personer om å følge med på en eller annen online-tracklog.

Når jeg er ute og flyr, så gjør jeg det på eget ansvar. Om Jeg ønsker å ha med meg en nødskjerm, så gjør jeg det. Om jeg ønsker å anvende online-tracking, så gjør jeg det. Om andre ønsker å fly uten nødskjerm eller online-tracking, så er det deres sak. IKKE MIN ELLER DIN!!! Om du ønsker å bruke en slik anretning så versegod, men ikke tre slike kneblende lovforslag nedover ørene på oss andre.

#30554 - 22/06/2010 14:15 Re: Ulykke i Jotunheimen - La oss alle benytte Leonardo Live [Re: Reiten]
HansCato Pålogget
Medlem

Registered: 22/12/2003
Loc: Horten, Hvittingfoss LSK, htt...
Tror vel ikke Øystein foreslo et generellt påbud sporingsenhet for alle pg/hg-piloter...?
Men i en konkurransesammenheng kan jo den lokale (eller FAI?) lage slike regler for de som vil være med i konkurransen. Dette kan bidra til økt sikkerhet, bedre hentetjeneste, og mer publikumsvennlighet (alá det vi ser på RedBull X-Alps, Volvo-OceanRace, WRC-Rally ("Virtual Spectator").
I likhet med Reiten ville heller ikke jeg vært særlig happy hvis jeg MÅ sørge for at noen eller alle skal kunne følge med på hvor jeg er hvis jeg er ute å fri-flyr.
Jeg har har testet litt sporing med min Nokia med innebygd gps. Tenkte at det kunne være greit noen ganger at kona kan følge med på hvor jeg er smile , men system(ene) har sine svakheter...Hvis man kommer utenfor dekning er det fort gjort at tjenesten kobler ut, og man må inn på mobilen og fikle for å starte det igjen når dekningen er tilbake :-/ (kanskje ikke så vanskelig å fikse)
Andre banale feil: Tom for batteri, mobilen ligger skjermet av noe bak i seletøyet slik at gps'n fusker.
Så kommer man til det store dilemmaet (for de som følger med på skjermen): Noe har skjedd med piloten eller trackingen:
- Når skal man ringe 330-Skvadronen? Kan ikke dette fort bli mange "Ulv! ulv! " ?

På den annen side: Det er slett ikke billig å ha 3 helikopter i lufta 3 timer for å finne en forulykket pilot som ikke kan beskrive hvor han er. Og jeg er glad for at noen vil bruke tid og ressurser på å lete etter meg hvis ulykken skulle være ute. Så hvis noe skal PÅBYS så må det heller være en form for "nødpeilesender". En dings som må aktiveres av pilot, og som forsøker å sende ut gps-koordinater via mobilnettet og via VHF, samt et stadig "ping" som kan peiles.

#30555 - 22/06/2010 15:02 Re: Ulykke i Jotunheimen - La oss alle benytte Leonardo Live [Re: HansCato]
Rotorhue Pålogget
Medlem

Registered: 04/09/2006
Loc: Oslo
Har bestilt meg en Spot gps nødpeilesender som du kan aktivere selv, med sos knapp, ok-men trenger hjelp knapp, bare ok knapp og live-tracking hvis man skulle føle for det. Syntes det var en billig og grei forsikring når jeg etterhvert skal fly fantastisk langt ut i utmarka.. Greit å ha hvis man skulle bli forsinket ute på tur uten mobildekning og trenger å få gitt beskjed om at man blir sen, trengte det i fjor faktisk.

Ser at Mikael er ute og flyr nå, heldiggrisen!

Vegar

Redigert av Rotorhue (22/06/2010 15:08)

#30558 - 22/06/2010 18:09 Re: Ulykke i Jotunheimen - La oss alle benytte Leonardo Live [Re: Rotorhue]
KimBLie Pålogget
Medlem

Registered: 04/05/2006
Loc: Hof i Vestfold
Finnes det ikke allerede en nød funksjon i compeoen?
Mener jeg har sett en funksjon der som kan sende koordinater via "noe" hvis man går ned, er ikke sikker på åssen det funker. Noen som veit?

#30559 - 22/06/2010 19:58 Re: Ulykke i Jotunheimen - La oss alle benytte Leonardo Live [Re: KimBLie]
Thomas Nilsen Pålogget
Medlem
*

Registered: 06/12/2004
Loc: www.telemarkparagliderklubb.no
Jeg har en applikasjon som kjører på Symbian S60 telefoner.

Den logger til internett så mor kan følge med hvor du er. Den har også "nødfunksjon" som aktiveres dersom du under en flytur ikke beveger deg alt for mange meter i løpet av en gitt tidsperiode. Den vil da spørre deg om alt er ok. Svarer du ikke ved å kvittere på en tastekombinasjon så aktiveres den.

Den er nå slik at den sender link med alle dine personalia, kart og koordinater på epost til alarm@nla.no. Denne kan selvfølgelig endres på.

Jeg skal se om jeg får lagt den ut igjen så dere som ønsker kan bruke den.

-
Thomas

#30563 - 22/06/2010 22:54 Re: Ulykke i Jotunheimen - La oss alle benytte Leonardo Live [Re: Thomas Nilsen]
OysteinWalle Pålogget
Medlem

Hei Tomas.
Jeg er klar over din lille applikasjon Livetracker? ) som fikk en del tilhengere under Extremsportveko blant annet. Men den fikk jeg ikke til å fungere for meg. Og selv om den også har sine gode funksjoner tror jeg det er lurt av piloter i Europa, og i hvert fall innenfor Norge, og enes om å benytte samme system. Og jeg mener vi bør samles rundt Leonardo Live http://www.livetrack24.com/ . Jeg listet jo opp noen av egenskapene til denne i åpningsinnlegget mitt. I tillegg kan jeg ta med;
- Den er gratis å komme i gang med, og gratis i bruk. Den viser trackloggen på et kart og ikke kun det siste punktet på trackloggen. Den lar seg ikke stoppe av å være utenfor dekning en periode. Kommer den i kontakt med nettet forsøker den igjen på nytt.
Synes det var noe vanskelig å sette den opp første gangen . Litt svak brukerveiledning. Fikk det til etter litt knoting, og 4 omstarter av telefonen. Men deretter har den fungert knirkefritt.

Kort om noen av de andre jeg har testet ut litt;

Google Latitude
Fordeler; Gratis, fungerer på flere plattformer (men ikke iPhone), kan i innendørsområder i byer og lignende fungere ved å benytte antenneinformasjon som back-up for GPS signaler. Ekstremt enkel å spore på telefonen din, blant de vennene du er koblet sammen med.
Ulemper; Legger ikke igjen tracklog, kun enkeltposisjonen på hvor du sist var. Vanskelig å spore på internett, selv om dette egentlig skal fungere. Viser ikke høyde. Gir helt håpløse posisjoner når først GPS dekningen er borte en liten stund.

http://www.viewranger.com/
Fordeler; Fungerer på flere plattformer. Har glimrende kartfunksjoner for Norge. 1:50.000 kartene til Statens Kartverk ligger bak. Du kan benytte den til å se navnene på fjellene rundt deg når du har landet. Den har en grei ”Buddy” locator, blant de av dine venner som du er koblet sammen med, og som bruker samme applikasjon. Posisjonen din kan gjøres synlig på nett. (Med litt plunder) Gratis i bruk (men ikke i innkjøp). Kan profesjonaliseres og kan varsle redningstjenester hvis du setter den opp korrekt (trur eg).
Ulemper; Koster en del peeng i innkjøp. Må ikke koste så mye, men noe må du betale for å komme i gang. Selv kjøpte jeg kart for en stor del av Sør-Norge og betalte vel 700 kroner for disse. Viser kun de siste fem posisjonene på kartet. Er ikke laget for flyving. Gir ingen samlet oversikt over alle som har fløyet fra samme sted som deg hvis du ikke er koblet mot de.
Denne er forresten min absolutte favoritt på sykkel, skogsturer, kiting og toppturer. Anbefales til sitt bruk, hvis du har 3 tommers skjerm på mobilen. Knuser alt jeg har sett fra Garmin så langt i hvert fall.

http://www.gpsed.com/
Fungerer litt av og på. Har opplevd en krasjer og at den detter bort hvis noen ringer meg, eller den ikke har dekning over lengre periode.

Nokia Sports Tracker, og lignende applikasjoner for iPhone og andre.
Testet noen av disse. De har ulike funksjoner. Generelt er min vurdering at de vil fungere dårlig for paraglidingmiljøet.

www.tracklog.org
Dette er en liten applikasjon Stein-Tore Erdal har laget. Bruker minimalt med minne, og fungerer så vidt jeg vet kun på Symbian plattform. Viser tracklog på Googles kart. Har krasjet på både min og Stein-Tore sin Nokia N97, og vi vet ikke hvorfor vi ikke får den i gang igjen. Fungerer greit selv om den har mistet dekningen en stund. Gikk stabilt og godt i starten. Gratis.

Avslutningsvis må jeg si at jeg er stor tilhenger av å bruke et system som mange benytter, for da har vi større ressurser til å holde systemene oppdatert, lage applikasjoner for nye telefonmodeller , operativsystemer osv.

#30564 - 22/06/2010 23:08 Re: Ulykke i Jotunheimen - La oss alle benytte Leonardo Live [Re: OysteinWalle]
OysteinWalle Pålogget
Medlem

Hvis du tar en titt på testserveren til Livetracker vil du se min sykkeltur fra i kveld. I morra håper jeg å få en tur fra lufta på nett!

OPPFORDRING;
For øvrig anbefaler jeg hang og paraglidermiljøene rundt omkring til å legge link til tjenesten på sine nettsider. Det er allerede en del norske brukere, og ut fra hva jeg ser på testserveren er det noen rundt omkring som har testet litt nå de siste dagene.
Legg linken sammen med loggboklinken!

Så slipper vi ende opp savnet, som i den triste historien til Scotty Marion

#30567 - 23/06/2010 00:51 Re: Ulykke i Jotunheimen - La oss alle benytte Leonardo Live [Re: OysteinWalle]
Dag-Steinar Pålogget
Medlem

Registered: 19/04/2005
Loc: Trondheim
Noen som har brukt Leonardo Live så mye at de kjenner til noen måte å definere grupper som feks. for en klubb ?

Page 1 of 3 1 2 3 >

Moderator:  Audun Tvedt