Who's Online
16 Registered (Aleksander Wiik, Arild-J, Audun Tvedt, Henning, Henri, ingar melby, Jon Fjelldal, larsenv, NESENGMO, Pgstein, Rolf Dale, Silverbullet, SondreMN, stigs, Yellowbird™, Øystein Ro), 88 Guests and 28 Spiders online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
September
M Tu W Th F Sa Su
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
Shout Box

Forum Stats
1718 Members
15 Forums
7017 Topics
30892 Posts

Max Online: 358 @ 21/06/2010 00:45
Search

Top Posters
Pål H R 1273
Yellowbird™ 659
nicolay 596
Jorgie 501
Geir Dyvik 500
Newest Members
Arnstein Moen, Trond Halvorsen., Geir-Ove Briks, terjeaae, Lasse Brakstad
1718 Registered Users
Page 1 of 2 1 2 >
Topic Options
Rate This Topic
#29563 - 21/01/2010 16:36 Medlemsskap for tandempassasjerer. igjen..
Frode Løtvedt Pålogget
Medlem

Registered: 10/06/2004
Loc: Bodø Hang & Paragliderklubb
Sendte mail til Arne for å avklare litt rundt dette medlemsskapet:

Siter:
1. Må vi som tandempiloter betale og melde inn passasjerer flydd i utlandet?
2. Gjelder påbudet utlendinger som flys i norge?
3. Kommer disse passasjerene med i den offisielle medlemstallet til NLF? Dvs det medlemstallet HP/NLF oppererer med ovenfor norges idrettsforbund?

Fikk dette svaret:
Siter:
Hei Frode.

Her er svar.
1. Våre regler gjelder bare i Norge. Forsikring også for tandempassasjer i utland gjelder. så, nei alle du flyr med utenfor landets grenser kan vi ikke forlange noe av selv om de er forsikret..

2. Tandemreglene skal avklares i februar og om styret velger å opprettholde tandemmedlemskap gjelder det alle som er passasjerer i Norge. Men har man betalt for en tur, er man medlem og trenger ikke betale om man blir med på flere turer i Norge.

3. Et av styrets grunner til å ha tandemmedlemmer er at de kommer på medlemstallet til HP/NLF og medlemstallet til klubben. Dette gir grunnlag for høyere støtte både til klubb og seksjon. Så dette er vel et godt argument sett fra den siden.

Lykke til med flyging på Ghana Paragliderfestival!

Vi snakkes, hilsen Arne

Nå er jeg klar over at fallskjermklubben driver denne praksisen men det får de svare på.

I idretsforbundets regler står følgende:

Siter:
Følgende aktive medlemmer i idrettslaget skal registreres:

1. Aktive utøvere som har deltatt i terminfestede konkurranser
2. Aktive utøvere som trener frem mot særforbundets offisielle ferdighetsmerke eller graderinger
3. Medlemmer som driver fysisk aktivitet/mosjonsaktivitet i særidrettsgruppens regi regelmessig over en periode. Det er ikke tilstrekkelig å ha deltatt en eller noen få ganger.
4. Barn som er medlem av idrettslaget og som er aktive etter pkt. 1 - 3
5. Medlemmer som er registrert i særidrettsgruppen med en konkret oppgave. Med oppgave menes å ha ansvar for å lede, trene, koordinere, arrangere eller legge praktisk til rette for gruppens aktiviteter, administrasjon eller anlegg. Dette omfatter ikke foresattes kjøring eller oppfyllelse av dugnadsforpliktelser.
6. Bare unntaksvis kan en registrere samme person som aktiv medlem i to grener i samme idrett (gruppe i idrettslaget). Det er når samme person, bl.a. regelmessig og over en periode, driver aktivitet i grener som er fullstendig separate aktiviteter (som for eksempel hopp eller langrenn).

I tillegg til dette skal alle gjøres oppmerksomme på at de inngår et medlemsskap:
Siter:
Et medlemskap innebærer rettigheter og plikter. Det er derfor vesentlig at de som er medlem, er klar over at de er underlagt f.eks NIFs dopingbestemmelser. Det stilles derfor krav at de som skal registres som medlemmer, er klar over at de er medlem og at de har gitt samtykke til dette (foresatte kan selvsagt melde sine barn inn i et idrettslag). Dersom det er et arrangement som innebærer en avgift der medlemskap i idrettslaget er inkludert, er det viktig at den som melder seg på arrangementet blir gjort klar over at en også blir medlem i idrettslaget. Se også: Velkommen som medlem av et norsk idrettslag

Derfor, siden noen her på forumet allerede har gjort klart at LT ikke stiller medlemsskap som et absolutt krav, og at vi strengt talt heller ikke kan kalle dette aktive medlemmer (og heller ikke kan rapportere dette til NIF) foreslår jeg at hele saken blir lagt død og at krav om avgit blir trekt tilbake. Skulle alikevell HP/NLF ønske å registrere disse i et passasjerregister kan de gjerne det, men å melde dem inn i seksjonen for å kunne motta økt støtte er i strid mot NIF sine regler og derfor meningsløst.

Vennligst hilsen
Frode Løtvedt
Flyvende hippie

Redigert av Frode Løtvedt (21/01/2010 16:42)

#29564 - 21/01/2010 17:14 Re: Medlemsskap for tandempassasjerer. igjen.. [Re: Frode Løtvedt]
Reiten Pålogget
Medlem
**

Registered: 08/03/2002
Loc: Trondheim
Jeg har vært i kontakt med Norges Idrettsforbund angående nettopp denne problemstillingen. De uttrykte seg i klartekst: En tandempassasjer er et ikke-aktivt medlem og vil ikke gi rettigheter til støtte. Selv om NLF skulle finne på å kalle en tandemtur for et ”kurs”, vil de ikke nå noen vei. Hvis styret i NLF oppgir tandemmedlemmer som aktive medlemmer, har vi tordenvær i sikte. La oss håpe at de er litt mer fornuftig enn som så.

#29565 - 21/01/2010 18:33 Re: Medlemsskap for tandempassasjerer. igjen.. [Re: Reiten]
AirMan Pålogget
Medlem

Registered: 30/08/2001
Loc: Arne H. Hillestad
Til alle tandempiloter.

Informasjon fra HP/NLF om tandempiloter og tandemmedlemskap kan dere lese om her: Informasjon til tandempiloter

Ønsker dere fine flyturer! Hilsen HP/NLF

#29566 - 22/01/2010 08:58 Re: Medlemsskap for tandempassasjerer. igjen.. [Re: AirMan]
vegardm Pålogget
Medlem

Registered: 05/12/2007
Loc: tromsø
Ser infoen fra seksjonen. Det viser vel bare tydelig hva jeg har skrevet tidligere; dette er IKKE et krav fra LT. Hadde LT krevd dette så ville vel neppe seksjonen "overprøve" det med å la vær å innføre det inntil videre. BSLen må følges fra den datoen den er publisert, og med å utsette tvunget medlemskap tydeliggjør man at dette ikke er et krav.

Ellers småsnacks det Frode hadde på medlemskap i NIF. Begynner å minne litt om at hele "prosjektet" velter seg selv.

#29572 - 23/01/2010 02:06 Re: Medlemsskap for tandempassasjerer. igjen.. [Re: Reiten]
kamikaze Pålogget
Medlem

Registered: 22/03/2006
Loc: Holmestrand
Originally Posted By: Reiten
Jeg har vært i kontakt med Norges Idrettsforbund angående nettopp denne problemstillingen. De uttrykte seg i klartekst: En tandempassasjer er et ikke-aktivt medlem og vil ikke gi rettigheter til støtte. Selv om NLF skulle finne på å kalle en tandemtur for et ”kurs”, vil de ikke nå noen vei. Hvis styret i NLF oppgir tandemmedlemmer som aktive medlemmer, har vi tordenvær i sikte. La oss håpe at de er litt mer fornuftig enn som så.

Håper da ikke planen var å dra inn penger med dokumentfalsk..

Redigert av kamikaze (23/01/2010 02:06)

#29574 - 24/01/2010 18:41 Re: Medlemsskap for tandempassasjerer. igjen.. [Re: kamikaze]
Yellowbird™ Avlogget   content
Medlem

Registered: 06/12/2001
Loc: Ulsteinvik, Sunnmøre
@Reiten,

Hei og god helg. Det jeg skriver her nå burde ifølge nettikette og annen kotyme vært sendt deg som en PM eller mail, men her må det almennpreventive hensyn gå først så håper jeg at andre også kan lære av dette.

At et medlem bypasser fagsjef Arne Hillestad og tar direkte kontakt med NIF er etter min mening helt upassende og minner mere om mytteri enn noe annet.

Du gjør ingenting annet enn å drite i eget reir med å gjøre NIF oppmerksom på at vi kanskje gjør noe som ikke er tillatt, nemlig å kanskje trikse med tall. Om slik ukultur finnes så ta det opp i rette kanaler og ikke på ett offentlig forum. At du skal prøve å nøste opp i dette ved å leke detektiv og så offentliggjøre resultatene fra dine undersøkelser istedenfor å gå gjennom klubbformann, faglig leder eller ta kontakt med fagsjefen selv ser jeg på som pinlig.

Jeg sier ikke at jeg støtter en eventuell ukultur med farvelegging av medlemstall, men at vi sverter oss selv med å drite i eget reir uten tanke på at dette forumet er åpent for hele verden og at man med en post her kan ødelegge åresvis av lobbyvirksomhet og annen goodwill støtter jeg iallefall ikke.

Fortvilet hilsen
-Luis Fonseca- aka Yellowbird aka Mickey Mouse
Mob.: 900 666 07
Mail 2fun2fly ætt frisurt dott no

#29575 - 25/01/2010 09:16 Re: Medlemsskap for tandempassasjerer. igjen.. [Re: Yellowbird™]
Runar Halling Pålogget
Medlem

Registered: 01/10/2001
Loc: Hvittingfoss Luftsportklubb
Hallo igjen O'gul fugl... smile

Innen politikken og i andre samfunnslag er det da helt vanlig å gå forbi noen og sjekke fakta. Eller for den saks skyld gå rundt denne personene for å fremme sin sak. Om det kalles lobbyisme eller hva har jeg ikke peiling på.

Runar

#29584 - 28/01/2010 09:59 Re: Medlemsskap for tandempassasjerer. igjen.. [Re: Frode Løtvedt]
vegardm Pålogget
Medlem

Registered: 05/12/2007
Loc: tromsø
Bare minner om at høringsfristen er satt til mandag, så alle bør knote ned noen ord nuhh. Min uttalelse er sendt.

#29588 - 29/01/2010 00:27 Re: Medlemsskap for tandempassasjerer. igjen.. [Re: vegardm]
Pgstein Avlogget   content
Medlem

Registered: 28/01/2002
Loc: Lyngsalpene og Tromsø
Sendte en mail til Hillestad, men fikk et automatisk svar på at han er å flyr i Lanzaråte. Men regner med den blir registrert...

#29636 - 08/02/2010 10:55 Re: Medlemsskap for tandempassasjerer. igjen.. [Re: Yellowbird™]
Giftland Pålogget
Medlem
*

Registered: 18/01/2005
Loc: Voss
Her er eg ikkje einig Luis, for det du seier er jo at me berre skal godta det dersom me mistenkjer (ikkje at eg seier det er slik i dette tilfellet..) at vår næraste leiar gjer ting som vedkommande ikkje vil skal komma fram i ljoset, vrir på fakta og skjuler ting vedrørande saka som kan endra vårt syn på den...? For me har jo ikkje lov til å ga utanom vedkommande i fylgje di oppfatning, og dermed er me nøydde til å sluka det han/ho seier rått. Har du vurdert å flytta til Kina eller Nord-Korea?

Er det ikkje heller motsett, i ei demokratisk verd, at dersom me mistenkjer lovbrot er me sjølve medskuldige dersom me unnlet å reagera?

Page 1 of 2 1 2 >

Moderator:  Audun Tvedt